Black Cook Book Review: de Creoolse Keuken (Vanessa Bolosier)

Ik heb naast lekker eten een aantal guilty pleasures… Een daarvan is het lezen/bekijken van prachtige kookboeken. Ik kon mijn geluk dan ook niet op toen ik voor mijn verjaardag het prachtige kookboek de Creoolse Keuken van Vanessa Bolosier kreeg. Of jij het ook zou moeten kopen of het goed cadeau kan geven aan iemand anders, lees je hieronder.

Als ik denk aan Creools koken, dan denk ik aan de Afro-Surinaamse/Creoolse keuken. Dit kookboek laat zien dat er meerdere Creoolse keukens zijn en richt zich op de Afro-Caribische Creoolse keuken uit landen zoals Guadeloupe en Martinique (de Franse Cariben). Ook in 2008 verscheen een kookboek met deze titel en vergelijkbare recepten, maar dat werd geschreven door een andere dame.

vanessa-bolosier-creools-kookboek

Deze versie is gemaakt door Vanessa Bolosier, een prachtige dame die opgroeide in Guadeloupe en op haar zeventiende vertrok naar Frankrijk om daar als model aan de slag te gaan. Iets later verhuisde ze naar Londen om zich te richten op haar grote passie: eten. In 2011 richtte Vanessa haar eigen bedrijf ‘Carib Gourmet’ op dat zich specialiseert in exclusieve Caribische gerechten en zoetwaren, iets dat duidelijk terug is te zien in haar kookboek.

Waar gaat kookboek de Creoolse keuken van Vanessa Bolosier over?

Het boek begint met een inleiding over de Creoolse keuken en de reden dat Vanessa dit boek schreef. Ze vertelt over de Creoolse keuken uit haar jeugd, wie haar leerde koken en waar ze hun producten vroeger kochten. Vanessa legt verder uit wat Creools nou precies is en hoe het komt dat er zo’n smeltkroes is ontstaan. Natuurlijk mag wat informatie over de geschiedenis van de eilandjes in de Franse Cariben niet ontbreken.

Wat ik erg leuk vond om te lezen, is dat Vanessa belangrijke feestdagen omschrijft en wat zij op die dagen eten. Op 1 november stond bijvoorbeeld met Allerheiligen soep op het menu, om de doden te eren. Met de hele familie trokken ze naar het kerkhof om de graven schoon te maken, kaarsen aan te steken, naast de overledene domino te spelen en rum te drinken.

creools-eten-de-smeltkroes

Een niet geheel onbelangrijk deel van kookboek de Creoolse keuken is dat Vanessa vertelt welke keukentools, kruiden en specerijen onmisbaar zijn als je Creools wil koken. Grappig detail is dat ze het heeft over de schone lege flessen die je altijd in huis moet hebben om stroop te maken. Herkenbaar of niet???

De recepten zijn onderverdeeld in negen categorieën: drankjes, voorgerechten, vis & zeevruchten, vlees & gevogelte, bijgerechten, soepen, sauzen & smaakmakers, siroop en desserts.

Welke gerechten uit kookboek de Creoolse keuken van Vanessa Bolosier ga ik zeker maken?

Een van de meest aanlokkelijke hoofdstukken was voor mij Desserts… Oh my… Ik zat gewoon te kwijlen bij de aanblik van de bananentaart of de tarte tartin met ananas! De recepten in dit hoofdstuk bevatten ingrediënten die herkenbaar zijn voor Surinamers, maar dan op een andere manier bereid. Bananenbeignets met rum, gegratineerde mango, guavekoekjes, zoete aardappelcake, rijstpudding met kokosmelk en ga zo maar door. Had ik al gezegd dat ik kwijlde?

tarte-tartin-met-ananas

Ook van het hoofdstuk Drankjes ga ik zeker recepten uitproberen. Je vindt in Drankjes geen recept voor gemberbier, maar wel voor gembersap en je leert hoe je passievrucht (markoesa) punch maakt in plaats van passievruchtsap zoals we dat kennen in Suriname. Ik vind alle dranken met rum en kokos lekker en laten dat nou net ingrediënten zijn die veel voorkomen in dit hoofdstuk. Guadeloupe en Martinique behoren tot de grootste rum producerende eilanden ter wereld. Ze maken volgens kenners de allerbeste rum, namelijk de rhum agricole, een distillaat van vers suikerrietsap (en niet van melasse, zoals bij andere rums weleens het geval is).

Ik zie mezelf al helemaal op het strand van Guadeloupe zitten, alleen al door naar alle drankjes in dit hoofdstuk te kijken!

Welke recepten uit kookboek de Creoolse keuken van Vanessa Bolosier zal ik hoogstwaarschijnlijk niet uitproberen?

De soepen in het boek. Er is bijvoorbeeld een recept voor vette soep, met vet vlees. Dat klinkt totaal niet aantrekkelijk voor mij en op de foto ziet het er ook niet super lekker uit. Ik eet daarnaast geen pompoen, maar dat komt in veel van de soepen voor. Ook zit er veel orgaanvlees (darmen, nieren, lever, enz.) in. Ik dacht eigenlijk bij geen enkel recept voor soep oh, dat ga ik proberen.

de-creoolse-keuken-vanessa-bolosier

Wat is mijn eindoordeel over kookboek de Creoolse keuken van Vanessa Bolosier?

Als je gek bent op prachtige tropische plaatjes en hier graag bij wegdroomt en/of wegkwijlt, you are in for a treat! Het boek is echt fantastisch vormgegeven en bevat schitterende fotografie. De Creoolse keuken van Vanessa Bolosier heeft een hele aanstekelijke vibe. Als je nog nooit in Guadeloupe of Martinique bent geweest, wil je er direct heen. *boekt denkbeeldige vlucht*

Kortom, een heerlijk kookboek als je van de Creoolse keuken houdt! Het boek is online en via diverse boekhandels te koop voor €25.

Gewoon om even verder te kwijlen, vind je hieronder nog een aantal foto’s uit Vanessa Bolosiers kookboek de Creoolse keuken.

tropisch-fruit-de-creoolse-keuken

De bananen die ook in Suriname en andere Caribische en Latijns-Amerikaanse landen veel gegeten worden.

voorgerechten-creools-kookboek-vanessa-bolosier

Twee prachtige jongedames uit de Franse Cariben in traditionele kleding.

punch-creoolse-keuken

Dit is papacoco, een alcoholisch drankje met verse rijpe papaja’s, rhum agricole, kokosmelk, kaneel en vanille extract.

crabfish

Een recept voor gevulde krab uit het hoofdstuk Vis en zeevruchten.

bananentaart-creools

Bananentaart uit het hoofdstuk Desserts.

*Heb jij ons recept uitgeprobeerd? Daar worden we blij van! Deel de foto’s via social media met de tag #thisgirlcc.
*Wil je dit artikel delen op je eigen site? Geen probleem! Na schriftelijke toestemming van ons kan dat met een duidelijk zichtbare en aanklikbare hyperlink naar www.thisgirlcancook.nl als bronvermelding.

Deze pagina bevat affiliate links. Wanneer jij iets koopt via een van deze links, betaal je niets extra’s, maar verdient This Girl Can Cook wel een klein percentage om ons blog te ondersteunen.

author-avatar

Soulfood en patat lover voor het leven. Daardoor: de eeuwige jojo. Krijgt een twinkeling in de ogen als het om écht lekker eten gaat.